Yaşam sıfırdan başlar

Yaşam sıfırdan başlar

En azından bize öyle öğretildi. Hayatın doğum ile başladığı. Oysa hayata baktığımızda sıfırdan başlamadığını “-1” den başladığını görürüz. Hayatın başlangıcı “-1” yani doğum öncesi dönemidir aslında. Sıfıra varmamıza çok az kalan bir süre.

Başlangıç olarak düşündüğümüz yerde aslında başlamış olmamız ve bizim bunu çok geç algılayabilmiş olmamızdır hayat.

Hayat nasıl “-1” lerle, “0” larla ve “+1” lerle dolu ise aslında eğitim de aynı değerlerle örtüştürülebilir. Eğitimde de “-1”, “0”, “+1” değerlerle ölçtüğümüz, nitelendirdiğimiz yerler var.

Eğitim sarmal olarak ilerler. Bir nevi yaşam döngüsü gibi aslında. Her bir döngü diğerine bağlı olarak ilerler. Bir sonraki eğitim hayatımız bir önceki eğitim hayatımıza bağlıdır. Bir önceki eğitim hayatımızın bir sonrakini de etkileyeceği gibi.

Söz konusu olan bu değerlerin net bir şekilde ifade edilmesidir. Artısına, eksisine ve sıfırına bakmadan.

Mükemmeliyetçi bir toplum içindeyiz ama bizim dışımızda her şey mükemmel.

Çocuğumuzun, anne baba olarak ta bizim mükemmel olduğumuzu düşündüğümüz ve başkalarının da buna inanmasını istediğimiz mükemmelin/mükemmeliyetçiliğin içindeyiz. Mükemmeliz veli-çocuk olarak ama öğretmenler mükemmel değil ki. Sorsanız öğretmenlere mükemmel olmaktan ziyade insan olmayı tercih ederler. Çünkü öğretmen de olsa onların da artı ve eksileri vardır. Ve öğretenler bunu bilir. Öğretmenler bilir mükemmel olmanın aslında iyi bir şey olmadığını.

Yeni nesil anne babalara bakın ortalama 35-40 yaş olanlara, bu anne babaların kendi geçmişlerine bakın “-1” den gelmişlerdir. Ama söz konusu çocukları olunca “+1” den başlarlar. Çünkü onca mükemmelin içinde bırakın “-1” i, “0” bile onların mükemmel çocukları için kayıptır.

Biz hangi değerle büyüdük acaba?

Ya da daha net olmak adına değerle büyüdük mü?

Değer içinde bile büyümediğimiz, aldığımız değer içinde yetinen bir nesil olarak neden hayata karşı çocuklarımızı “+1” ile başlatıyoruz?

Onlara sunduğumuz artıların kaç eksiye mal olabileceğinin neden farkına varmıyoruz?

Üzmüyorum/üzmüyoruz dediğimiz çocuklarımızı birileri bir şekilde üzecek. Biz buna neden engel olamadım diyeceğiz?

Olmayacağız.

Çünkü gerçek hayat “-1”, “0”, ve “1” değildir.

Gerçek hayat demek,

Başarısızlık demek,

Üzüntü demek,

Yorulmak demek.

Ve de daha fazlası…

Gerçek hayat rakamla ölçülemez.

Rakamlarla değer verilemez.

Bir çocuğu çocuk yapan “-1” den başlayıp “0” ı tanıyıp ta “+1” olmaya çalışmasıdır.

Bir okulu okul yapan, bir okulu en iyi eğitim kurumu yapan eğitim kadrosudur.

Diğer her şey aslında sıfıra bile ulaşamamaktır.

Eğitimde de aslında “+1” e ulaşabildik mi?

Ulaşabildik mi “+1” den önce de sıfıra?

Eksilerimizi bile anne-baba-çocuk-okul olarak göremediğimiz bir yerde bir tek “+” nın değerinin ne anlamı olur ki?

Önce insan, önce çocuk, önce anne baba, önce öğretmen olarak değer görebileceğimiz nice günlerimize.

YAZARIN DİĞER YAZILARI
NEYE GÖRE BAŞARILI OLDUK BİZ? haberi

NEYE GÖRE BAŞARILI OLDUK BİZ?

NEYE GÖRE BAŞARILI OLDUK BİZ? Başarı, arkasında belki de bir sürü başarısızlık hikâyesi bırakmamıza sebep olan tek bir kelimedir. Kelime olarak küçükte olsa bizim için büyük anlama sahiptir başarı. Peki, başarı nedir? Biz başarıyı neye göre tanıml ...
NEYE GÖRE BAŞARILI OLDUK BİZ?
TÜM DERSLERDE TEK BİR KONU VEREBİLSEYDİK BELKİ DE BAŞARILI OLURDUK. KİM BİLİR? haberi

TÜM DERSLERDE TEK BİR KONU VEREBİLSEYDİK BELKİ DE BAŞARILI OLURDUK. KİM BİLİR?

TÜM DERSLERDE TEK BİR KONU VEREBİLSEYDİK BELKİ DE BAŞARILI OLURDUK. KİM BİLİR? İnsan olmak. Sadece insan olmak. Sıfatsız. İnsan kelimesinin önüne herhangi bir sıfat getirmeden sadece insan olabilmek.   Doğuyoruz, dünyaya geliyoruz. Doğar ...
TÜM DERSLERDE TEK BİR KONU VEREBİLSEYDİK BELKİ DE BAŞARILI OLURDUK. KİM BİLİR?
EĞİTİM SİSTEMİMİZİ TARTIŞABİLECEK CESARETTE MİYİZ? haberi

EĞİTİM SİSTEMİMİZİ TARTIŞABİLECEK CESARETTE MİYİZ?

EĞİTİM SİSTEMİMİZİ TARTIŞABİLECEK CESARETTE MİYİZ? Türkiye, Dünya Ekonomik Forumu’nun (WEF), “Eğitim Kalitesi 2018” başlığıyla yayımladığı listede 99’uncu sırada yer aldı. Ülkelerin eğitim sistemi kalitesine göre oluşturulan listede Katar, Male ...
EĞİTİM SİSTEMİMİZİ TARTIŞABİLECEK CESARETTE MİYİZ?
Çocuklarımıza Neyi Veremiyoruz? haberi

Çocuklarımıza Neyi Veremiyoruz?

Çocuklarımıza Neyi Veremiyoruz?   Eğitim toplumun en temel ihtiyacıdır. Aile olarak kendimize, eğitim veren kurumlara ya da eğitim programlarına yeri geldiğinde eleştirel de bakabilmeliyiz ki bir adım da olsa yol alabilelim. Eğitim önce ailed ...
Çocuklarımıza Neyi Veremiyoruz?
Heyecanla Uyandığımız Bayram Sabahlarımız Vardı Bizim haberi

Heyecanla Uyandığımız Bayram Sabahlarımız Vardı Bizim

Heyecanla Uyandığımız Bayram Sabahlarımız Vardı Bizim Haftaya bayram. Bayram sevinçti, el öpmeydi, aileydi, komşu ziyaretiydi ve bayram çok şeydi bizim için. Geçirdiğim o bayram sabahlarını unutamam ben. Alınan bir çift ayakkabı ve bir elbisenin s ...
Heyecanla Uyandığımız Bayram Sabahlarımız Vardı Bizim
En İyi Okul Mu? En İyi Öğretmen Mi? haberi

En İyi Okul Mu? En İyi Öğretmen Mi?

En İyi Okul Mu? En İyi Öğretmen Mi?   Okulların açılmasına bir ay kaldı. Bu süreçte anne babaların kafasını kurcalayan bir soru “En iyi okula mı yoksa en iyi öğretmene mi çocuğumuzu yazdırmalıyız?” sorusu. Eskiden okul sayısı bu kadar fazla d ...
En İyi Okul Mu? En İyi Öğretmen Mi?
YARATICILIĞI YOK MU EDİYORUZ? haberi

YARATICILIĞI YOK MU EDİYORUZ?

YARATICILIĞI YOK MU EDİYORUZ?   Ediyoruz. Biz yetişkinler çocukların yaratıcılığını yok ediyoruz aslında. Onların da bazen bizim gibi düşünmesini istiyor, bizim gibi hissetmesini bekliyoruz. Yeni neslin algısı, bakış açısı çok farklı. Bunu da ...
YARATICILIĞI YOK MU EDİYORUZ?
 GÜNAH KEÇİSİ SAYILAN ÖĞRETMENLER haberi

GÜNAH KEÇİSİ SAYILAN ÖĞRETMENLER

 GÜNAH KEÇİSİ SAYILAN ÖĞRETMENLER Hayatta hep bir suçlu ararız ya da hep bir günah keçisi. Bu hep böyle değil midir? Ben haklıyım derken karşıdakini suçlamak, karşıdaki haklı iken kendini suçlu görmek gibi. Ama düşünmeyiz belki de her iki tar ...
GÜNAH KEÇİSİ SAYILAN ÖĞRETMENLER
BÜTÜNLÜK İÇİNDE BİREY OLMAK haberi

BÜTÜNLÜK İÇİNDE BİREY OLMAK

BÜTÜNLÜK İÇİNDE BİREY OLMAK   Bir eğitimcinin paylaştığı bir yazıda okudum bu ifadeyi “bütünlük içinde birey olmak.” Hangi taraftan bakarsak bakalım anlamı çok derin bir ifade. Hele ki biz eğitimciler için. Biz eğitimciler topluma örnek bire ...
BÜTÜNLÜK İÇİNDE BİREY OLMAK