Muğla'nın Fethiye ilçesi İnlice mevkiinde nesli tükenme tehlikesi altında olan karakulak, karayolunda aracın çarpması sonucu öldü.
Haber Merkezi
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Fethiye Ali Sıtkı Mefharet Koçman Meslek Yüksekokulu'nda Öğretim Görevlisi olan Yasin İlemin, sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda ülkedeki 5 yabani kedi türünden biri olan erkek karakulağa araba çarptığı ihbarını aldığını söyledi. İlemin, olay yerinde yapılan incelemelerde hayvanın omurgasının kırıldığını ve iç kanama nedeniyle hayatını kaybettiğini belirtti.
İlemin, "Elimdeki bu pençe Muğla'da şehirlerarası yolda araç çarpması sonucu hayatını kaybetmiş bir erkek Karakulağa ait. Bugün öğleden sonra Milli Parklar Fethiye şefliğinden arkadaşlar arayınca hemen bölgeye gittim. 8-10 yaşlarında güzel bir Karakulak daha eksildi ormancı arkadaşlar benden az önce gelmişlerdi. Hayvanın bedeni hala sıcaktı. İlk incelemeler sonrası omurgasının araç çarpması sonucu kırıldığını, kafasındaki ve iç organlarındaki kanama sonucu hayatını kaybettiğini anladık. Ölçümlerini tamamladıktan sonra DNA örneği için bazı doku parçaları aldım" dedi.
"YABAN HAYVANLARIN DOĞAL HABİTATLARINI BÖLEN BAZI YOL GEÇİŞLERİ VAR"
İlemin, Muğla'nın karakulak popülasyonunun en yoğun olduğu bölgelerden biri olduğunu vurgulayarak, Antalya, Aydın, Denizli ve Burdur'da da bu türün görüldüğünü söyledi. İlemin, "Her geçen gün azalıyorlar. Popülasyonu güzel Muğla'mızda en fazla. Antalya, Aydın, Denizli ve Burdur'da da yayılış gösteriyor. Karakulaklar Muğla'da çeşitli sebeplerle ölüyor. Bunların başında da karayollarında araç çarpması geliyor. Muğla ilçeler arası bölünmüş yolların kenarlarında ve yol ortasında beton bariyerlerin olduğu yerler var. Hem karakulakların hem de diğer yaban hayvanların doğal habitatlarını bölen bazı yol geçişleri var" ifadelerini kullandı.
"HER YIL BU NOKTALARDA ORTALAMA 2 KARAKULAK ÖLÜYOR"
Karayollarında tedbir alınması gerektiğini ifade eden İlemin, "Yaban hayvanları bu bölgelerde beton bariyerler ile karşılaşınca yavaşlamak durumunda kalıyor ve araçlar da hızlıysa maalesef eziliyorlar. Nitekim bu karakulağımızın öldüğü yerde hem ortada hem de yol kenarlarında beton bariyerler mevcut. Ortadaki bariyerden atlayarak karşı şeride indiğinde gelen aracı göremeyerek maalesef ezilmiş ve hayatını kaybetmiş. Karayollarında tedbirler almak zorundayız. Buna göre Seydikemer yaylasından geçen karayolunda 2 farklı noktaya, Köyceğiz Döğüşbelen mevkiinde bir noktaya ve Göcek-Fethiye arasında da bu son olayın yaşandığı yere ekosistem geçiş alanları planlanması gerekiyor. Her yıl bu noktalarda ortalama 2 karakulak ve Seydikemer yayla bölgesinde 1 vaşak maalesef araç çarpması sonucu ölüyor. Ayrıca bu noktalarda beton bariyer kullanılmaması da önemli" dedi.
"EKOSİSTEM GEÇİŞ NOKTALARI UYGULAMAYA GEÇİLMELİ"
Ölümlerin önüne geçilmesi için oluşturulan ekosistem geçiş noktalarının uygulamaya geçilmesi gerektiğini belirten İlemin, "Tarım ve Orman Bakanlığı, Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğünce hayata geçirilen 'Karakulak Tür Koruma Eylem Planı' kapsamında bu ekosistem geçiş noktalarını zaten belirlemiştik. Artık uygulamaya geçilmesi karakulak türünü korumak için hayati önem taşıyor" ifadelerine yer verdi.