AKYAKAYI YOK ETMEYELİM, AKYAKALININ RIZASI OLMAYAN BİR PLANI ZORLAMAYALIM

AKYAKAYI YOK ETMEYELİM, AKYAKALININ RIZASI OLMAYAN BİR PLANI ZORLAMAYALIM

 

MEHMET BİLDİRİCİ

 

Biraz gerilerden bu günlere gelelim. İlk çağda Akyaka İdima antik kentinin limanı, Akyaka'nın bulunduğu kıyıda, (Eski İskele Mahallesi-plajlar) yerleşim var, tapınaklar var, hayat var, daha sonra kiliseler var. Bölgeyi en güç şartlarda yerinde yazıtlara dayanarak araştıran George Bean (Binbey) bu parlak durumun 3. yüzyıl sonunda sona erdiğini yazar. Ben uzun araştırmalar ve sonradan ortaya çıkan buluntular sonucu yedinci yüzyıl sonuna uzadığına inanıyorum.

Daha sonra İdima (Gökova Köyü-Kozlukuyu) Akyaka'nın üzerine kurulduğu alan karanlığa bürünüyor. Yaşayanlar kalmıyor. İdima tarihten siliniyor. 1860'lı yıllara doğru, ilk yerleşimler Gökova'da (Kozlukuyu) başlıyor. 1930'lı yıllara doğru bugünkü Köy Meydanında' yaşayanlar oluşuyor AKYAKA. Tümü 5-10 hane. Eski Muğla Marmaris Şosesi Akyaka köy Meydanından geçiyor. Yeni İskelede bir gümrük binası bir birkaç görevli var.

Sahile sadece bu günkü Orman Kampından yaklaşılabiliyor. Sahil bom boş, bu günkü Maliye kampının ucunda Mümin Ustanın bir balık gazinosu var, gazino dediysek dört değnek üstü branda ve kamışla kapatılmış, Muğlalı geçler 1960-1970'li yıllarda balık yiyip kafa çekiyor. Mümin usta kâhin gibi bir adam !!!, gazinosu önünde bu günkü Kermetur ve civarındaki evler yok,  çevre kapkaranlık

BAKIN GENÇLER BU KARANLIK YERLERE İKİ KATLI EVLER YAPILACAK YOLLAR OLACAK, ELEKTRİKLE AYDINLANMIŞ PIRIL PIRIL BİNALAR DİKİLECEK.

Benim yaşımdaki o zamanın Muğlalı gençleri inanamıyorlar tabii. Alkolün etkisi ile "Tamam Mümin Usta" diyorlar, Mümin Ustanın Gazinosu bugün yok. Marina yapılması düşünülen ve sahilin tam ortasında Maliye Gazinosunun önünde bir yer.

1965'li yıllarda Süleyman Demirel bugün ki Muğla-Marmaris yolunu ihale ediyor, bu Akyaka için çok önemli bir başlangıç, Kayserili olan Yüksek İnşaat Mühendisi Mehmet Boysan ihaleyi alıyor. Yol yapımında büyük hafriyatlar çıkıyor. Boysan bunları, değerlendiriyor, taşıyor Kermetur Sitesinin bulunduğu sulak alanı dolduruyor ve üzerine dört katlı bir yazlık site inşa ediyor.

Yıl 1974 Site hemen hemen tamamlanıyor ama İnşaat Yüksek Mühendisi Mehmet Boysan hayatını kaybediyor. Boysan Akyaka Mezarlığında sonsuz uykusunda uyuyor.  Ama Muğlalı annesi Lütfiye Çakıcı ve oğlu siteyi tamamlıyor. Zamanın en ün ünlü Kermetur sitesine Ankara ve İstanbul'dan yazlıkçılar tatil yapmaya başlıyor.

Burada itin köpeğin dahi bulunmadığı, yol olmadığı su samurlarının serbestçe dolaştığı bu yerde bu vahşi doğada yazlık yaşam başlıyor.

Kermetur'da o zaman 4 kata müsaade ediliyor. Niye? Ortada bir belediye ve imar planı yok. Maalesef sahilde parselasyon Milli Birlikçi Cemal Madanoğlu ve Şevket Bey tarafından yapılıyor 150-200 m2lik parseller tercih ediliyor. Satılamaz diye korkuyorlar kimse buralarda oturmaz diye düşünüyorlar. Ben bunu başlangıçtan yapılmış bir hata kabul ediyorum.

Pek çok kişi bugün plan ve mimari olarak Kermetur'u bir çirkinlik olarak görebilirler, bunun için Akyaka'nın yeniden kurulmasını öğrenmeliler.

Sonra İller Bankası tarafından İmar Planı yapılıyor. Burada o zaman İller Bankası Müdürü olan Teoman Ünüsan'ın hizmetlerini anmak yerinde olur. Ama o tarihlerde Akyaka'ya evler yapılmış, mevcut parselasyonlar esas alınmak durumunda kalmıştır.

Bir örnek vermek gerekirse benim evimin olduğu alanda binalar yapılmış ruhsatları alınmış ve imar planı ile yolda genişlemeye gidilmiştir.

Ben Corona virüs yüzünden 2020 yılında çok sevdiğim evime ve Akyaka'ya gidemedim. Tam bir yıldır İstanbul'da ev hapsindeyim.

Ben İstanbul'da 1996-2014 yılları arasında inşaat ve imar konularında bilirkişilik yaptım, çeşitli raporlar hazırladık. Ben isterdim ki Akyaka mevcut İmar planını ve bunun üzerine teklif edilen planı koyup farkları buradan açıklayım. Ama şu an bu imkânlardan uzağım, bunun göz önünde bulundurmanızı rica ederim.

Vardığım kanaat ve önerilerim şöyledir.

 

1-Teklif edilen plan bir zorlamadır. Tarafların büyük çoğunluğu ile alınmalıydı.

2. Her ne kadar askı süresi dolmuş ise akıl ve mantıkla düşünüldüğünde hiçbir şey geç değildir.

3.Yetmiş seksen yıl önce in ve cin top oynadığı Akyaka bugün kaldıramayacağı kadar nüfus yoğunluğu altındadır.

4.Akyaka'yı seviyorsak nüfusu bu seviyede tutmaya çalışmalıyız.

5.Kermetur bir başlangıçtır, bir milattır, buna özel bir statü verilmelidir.

6. kesinlikle Kermetur ve civarındaki evlerin yerine MARİNA düşünülmelidir.

ÖNERİLERİM İSE

1.    MARİNA YAPILSIN ama Kermetur önüne değil başka bir yere örnek olarak karşı sahile düşünülebilir. Gemi Yapılan Mevkii. Karadan ve denizden bağlantı kurulabilir.

2.    Kermetur, benimde bir dairem var bu hali ile 50 yıl daha gitmez, iki kata indirdim ile çözümlenemez. , örnek olarak sadece buraya has kat maliklerinin mâdur olmayacağı ortaya yüksek katlı tek blok düşünülebilir. Akyaka'nın da sembolü olur

3.    Akyaka içine büyük otellerin yapımı özendirilmemelidir. Otellerin yapımı ve büyük arabaların konaklaması için Kızılağaç düşünülmeli, büyük araçlar ve oteller burada olmalıdır.

4.    Kızılağaç'ta konaklayan konukların günün her saati bir teleferikle alışveriş için arabasız Akyaka'ya inebilmelidir.

5.    Kızılağaç'ta konaklayan konukların denize girmesi sadece deniz maksatlı Akbük'e kadar olan kıyılar plaj maksatlı kullanılmalıdır

Sevgi ve saygılarımla

 

YAZARIN DİĞER YAZILARI