MUTLU KÖŞE TURGAY MUTLU
BALİ MİTOLOJİSİ
Mitolojiye ve arkeolojiye olan sevgim ve merakım nedeniyle yurtdışı gezilerimde o ülkelerin mitolojilerini gitmezden önce mutlaka araştırır ve okurum. On gün önce döndüğümüz Endonezya Malezya Bali gezisinde Bali Adasının Ubud bölgesinde bu kez Endonezya mitolojisinden örnekler gösteren halk danslarını canlı olarak gurubumuzla birlikte keyifle izledik. Çok farklı ve ilginç bir sunumdu. Müzisyenlerin harika müziği eşliğinde Barong ve Keris'in dansı muhteşemdi. Gösteri başlamadan önce dünyanın çeşitli ülkelerinden gelen guruplara o ülkenin diliyle bastırılmış broşürler dağıtıldı. Türkçe açıklamaları okuyarak şovu izlemek güzeldi.
Asya'ya özel mitolojik gösterileri daha önce Tayland ta da izlemiştim. Bali'nin ana tanrıları; Brahma, Vişnu ve Şivadır ve üç başlıdır. Bu mitlerin çoğu tarih, efsane ve masallara dayanıyor. Bali yaratılış efsanesi, yeraltı dünyası tanrıça Sete Uyara tarafından yerleştirilirken, Tanrı Batara Kala ışık ve yeryüzünü yaratmış, aşk tanrıçası Semra'yı gökyüzüne yerleştirmiş.
Barong ve Kers'in Dansı
Barong dansı erdem ve kötülük arasındaki savaşı tasvir eder. Barong, erdemi tasvir eden mitolojik bir yaratıktır ve Rangda, kötülüğü tasvir eden en güçlü yaratıktır. Barong ve maymun yoğun ormanın içindeydiler, sonra gürültü yapıp ormanın huzurunu bozan üç maskeli kişi geldi. Bir maymunla karşılaştılar ve sonunda kavga ettiler; maymun onlardan birinin burnunu kesti. Daha sonra iki dansçı ortaya çıktı ve bunlar, valisiyle buluşmaya giden Dewi Kunti'nin takipçilerini arayan Rangda'nın takipçileriydi. Tanrıça Kunti'nin takipçileri geldi. Rangda'nın takipçilerinden biri bir iblise ( bir tür Rangda) dönüştü ve Dewi Kunti'nin takipçilerine kötü bir ruh saldı ve bu da onların öfkelenmesine neden oldu. İkisi Patih'le tanıştı ve birlikte Dewi Kunti ile karşılaştılar.
Dewi Kunti ve oğlu Sahadewa ortaya çıktı ve Dewi Kunti, Rangda'ya Sahadewa'yı kurban olarak teslim edeceğine söz vermişti. Aslında Tanrıça Kunti'nin oğlu Sahadewa'yı Rangda'ya kurban edecek yüreği yoktu. Ancak bir iblis ona kötü bir ruh yerleştirdi ve bu da Tanrıça Kunti'nin sinirlenmesine ve çocuğunu kurban etme niyetine girmesine neden oldu ve Patih'e Sahadewa'yı ormana atmasını emretti. Ve bu Patih, kötü ruhlar tarafından ele geçirilmeye karşı bağışık değildi, dolayısıyla hiçbir insanlık duygusu olmayan Patih, Sahadewa'yı ormana götürdü ve onu bir ağaca bağladı.
Lord Shiva indi ve Sahadewa'ya sonsuz yaşam verdi ve bu olay Rangda tarafından bilinmiyordu. Daha sonra Rangda, Sahadewa'yı parçalamak ve öldürmek için geldi, ancak Lord Shiva'nın bahşettiği dokunulmazlık nedeniyle Sahadewa'yı öldüremedi. Daha sonra Rangda, Sahadewa'ya teslim oldu ve cennete girebilmek için kurtarılması için yalvardı. Bu istek Sahadewa tarafından yerine getirildi ve Sang Rangda cennete kavuştu. Rangda'nın takipçisi olan Kalika da kurtarılmak için Sahadewa'ya yaklaştı ancak Sahadewa tarafından reddedilince kavga çıktı. Kalika yaban domuzuna dönüştü. Kavgayı Sahadewa kazandı. Kalika (yaban domuzu) kuşa dönüştü ama yine de mağlup oldu. Sonunda Kalika Rangda'ya dönüştü. Sahadewa ise Barong'a dönüştü. Eşit derecede güçlü oldukları için Barong ve Rangda arasındaki mücadeleyi kimse kazanamaz ve dolayısıyla bu kavga ve mücadele sonsuza kadar devam eder, Erdem Kötüye karşı. Mücadele bu dünyada halen daha devam ediyor.