ANAYASA VE YASALAR
Yasalar, devlet gücünü kullanan anlayışın öngörülerine uygun olarak hazırlanılır. Bu öngörülere göre devletin kullanılmasını sağlar. Anayasalar ise her istenildiği zaman değil belli süreleri kapsayacak şekilde hazırlanır. Kimi devletlerde bu süre çok çok uzun olur kimi devletlerde ise egemen anlayışın fırsat bulduğu zamanlarda hazırlanılır. Böylece bir iktidara göre değil daha uzun süreli bir hukuk anlayışına göre ve hukukun öngörülerine göre hazırlanılır.
Bizde durum biraz farklıdır. Devlet gücünü kullanan anlayış uygun gördüğünde ve fırsat bulduğunda hemen yenisi gündeme getirilir Örneğin bu iktidar döneminde en az üç defa yeni anayasa örnekleri yaratılmış ve bu günlerde de dördüncüsü konuşulmaktadır.
1924TEN BERİ BİR ÇOK ANAYASA DEĞİŞİMİ YAŞANMIŞTIR BİZİM TOPLUMDA.19661 Anayasası.1982 Anayaası,2007,2010,2017 referandumlarıyla süslenerek bu günkü duruma gelmiştir anayasamız. Bu ara zaman zaman bazı maddeler eklenmiş veya çıkarılmıştır. İktidar gücünü kullanan anlayış kendisine uygun bir devleti kullanma isteğini bu yabalarda gerçekleştirmektedir. BU GÜN DE YENİ BİR ANLAYIŞINA UYGUN YANE ANAYASA ÇALIŞMALARI YAPIYOR. Anayasanın kendisine engel gördüğü bir durum varsa hemen onun değiştirilmesi için harekete geçiyor. Geçmişte nasıl birileri "BU ANAYASA LÜKSTÜR" demişse yeni anayasa girişimleri de buna uygun olarak ortaya çıkarılmaktadır. İktidarlar nerede kendilerine engel çıkarıyorsa hemen orayı engelsiz hale getirmek isterler. Bunun için sürekli anayasa değişiklikleri, YENİ ANAYASA söylemleri gündemde tutulur. Bu şekilde toplumun dikkat ve taleplerinin dağılması da sağlanır. Yaşananların sorunların kaynağı Anayasa OLARAK GÖSTERİLİR VE PALKIN ÖNCELİKLERİNİN ANAYASA TALEPLERİNE YÖNLENDİRİLMESİ HESAPLANIR. Bu güne dek yaşadıklarımızın tek nedeni bu anayasa olduğu için onu değiştirdikten sonra bizi görün, denmek istenmektedir. Bu öncelik birilerinin zaman ve hatta güç kazanmasını getireceği için önemlidir aynı zamanda..
Toplumlarda yerleştirilmek bir başka anlayış da şudur: Bizim başarısız olmamızın nedeni bu anayasadır. Biz onu yapmadık başkaları yaptı. Şimdi biz yapınca görün ki her şey daha güzel olacaktır.. Bu mesajı vermek için de anayasalar sürekli yenilenir kimi toplumlarda..
Oysa bakınız İngiltere'de yazılı bir anayasa yoktur. Anayasa yerine geçen yargının geçmişte verdiği kararlar, yorumlar olmaktadır.
Fransa'da 1958 de oylanmıştır anayasa. O zaman kabul edilen anlayışla yönetilmektedir. Almanya'da 1949 dan beri devam eden bir anayasa geçerlidir. Üstelik bu ülkelerin anayasaları bizdeki gibi çok detaylı açıklamalardan oluşmuyor. Bizde ise özellikle hak ve özgürlükler konusunda detaylı açıklamalar yapılmaktadır. Örneğin 82 anayasası hak ve özgürlükleri saydıktan sonra bunların ANCAK,,DİYE BAŞLAYAN BIR SINIRLAMASINI DA GETİRMEKTEDİR. Bu şekliyle bizde anayasa biraz daha destanımsı ifadelerle zenginleştirilmiş durumda.. İngiltere'de ise yazılı maddelere bile ihtiyaç Bulunmamıştır. Geçmişte verilmiş kararlar göz önünde bulundurulur ve bir hak veya özgürlük kısıtlaması gerekirse yürürlüğe koyulur