Bilim ve Teknik Dergisinin Ocak 2025 sayısının 41.ci sayfasında son yıllarda üretilen gözlükler konu edilmiş.
1990'ların sonlarında gözlükler laboratuvar ortamından çıkıp kullanıcılara ulaşmaya başlamış. Ancak gözlüğün üzerindeki donanımların hacimli yapısı, kullanıcı dostu olmayan tasarımlar ve sosyal ortamlarda yarattığı rahatsızlık nedeniyle geniş kitlelere ulaşamamış Google'in 2013'te piyasaya sürdüğü Gougole Class, teknik yeniliklere rağmen kullanıcı gizliliğine rağmen yönelik endişeler ve cihazın sosyal etkileşimleri olumsuz etkilemesi nedeniyle başarısız olmuş. Apple ise Vision Pro ile karma gerçeklik pazarına giriş yaparak farklı bir paylaşım benimsedi. 3.500 dolarlık fiyatı ve cihazın büyük ve ağır olması nedeniyle geniş kitleler tarafından kullanılmadı. Benzer şekilde Snapchat'in 2016'da piyasaya sürdüğü Spectacires gözlükleri de, çektiği videoları sosyal medyada paylaşmaya imkan vermesine rağmen, işlevlerinin sınırlı olması ve yüksek fiyat nedeniyle beklenen ilgiyi görmedi.
Bu sorunlara çözüm getirtmek amacıyla Meta ve Ray-Ban'la birlikte 2023'te piyasaya sunduğu gözlük, akıllı gözlük teknolojilerindeki başarısız denemeleri aşmış görünüyor. Bu ortaklık, teknoloji ile moda dünyasının uzmanlığını birleştirerek günlük kullanıma uygun ve estetik akılı gözlük geliştirmeyi başarmıştır. Ray-Ban Meta gözlük 12 MP kamera, çift mikrofon ve hoparlör teknolojisi ile donatılmış. 32 GB depolama alanı sunan gözlük, tek sarıkla 4-6 saat kullanılabiliyor.
Ray-Ban klasik gözlük tasarımındaki uzmanlığı, ürünün günlük kullanıma uygun bir form kazanmasını sağladı. Gözlük, her ne kadar artırılmış gerçeklik özellikleri sunmasa da yeni eklenen zekâ özellikleri sayesinde bir tür akıllı asistan gibi çalışabiliyor.
Firmanın 2024 raporuna göre, Ray-Ban Meta gözlükleri 300 dolar başlangıç fiyatına rağmen Avrupa, Orta Doğu ve Afrika bölgesindeki Ray-Ban mağazalarının yüzde 60'nda en çok satan ürün olmuş. Bu başarı tüketicilerin şık ve fonksiyonel akıllı gözlüklere olan talebini ortaya koyuyor.
Meta, ürünün yazılım yeteneklerini sürekli geliştiriyor. Hatirlaticilar, WhatsApp entegresyonu ve kare kod tarayıcı gibi özelliklere ek olarak, gözlükte canlı çeviri ve müzik kontrolü gibi özellikler de var. 4 saat pil ömrü ve gözlük kabında 8 defaya kadar şarj desteğiyle günlük kullanımda pil sorunu yaşatmayan gözlük, Meta View adındaki mobil uygulama sayesinde IOS ve Android cihazlarla uyumlu çalışabiliyor. Meta ve Ray-Ban' in 2030'lara uzanan yeni ortaklık anlaşması, Samsung ve Coogle' in benzer şekilde ürün üzerinde çalışması ve Apple'nin 2027'de kendi akıllı gözlüğünü piyasaya sürme planları, bu pazarın önümüzdeki on yılda önemli bir büyüme potansiyeline sahip olduğunu gösteriyor.
Böylece gözlük piyasasında neler olup bittiğini, gelişmeleri Bilim ve Teknik Dergisi ile takip ediyoruz.