Altı yıl evvel, şehrin dışında yani bir başka şehirde, eşimle başımıza gelen (Kamu aracından yararlanmada, olumsuzluk) olayı sonrası, konu ile ilgili eleştirimi, İç İşleri Bakanlığının dikkatini çekmek için yazmıştım. Ancak daha sonra, aynı içerikli yazım, doğru adres Ulaştırma Bakanlığına yönlendirilerek talebim, özetle şu olmuştu: "Yurttaşın; Türkiye'nin her il ve ilçesinde, şehir içi taşımacılık hizmetinden, tek bir kartla yararlanması ve bunun için bir sistemin kurulması talebiydi.
Bu tür bir sistemin kurulmasında, ülkemizdeki teknoloji yeteneğinin, fazlası ile buna imkân tanıdığı vurgulanmış ve istemin incelenip değerlendirilmesi belirtilmişti. İlgili Bakanlık, mantıksal düşüncenin doğruluğunu ve haklılığını benimsemiş, gerekli işlemi başlatmış, adını da: "Türkiye Kartı" koymuşlardı. Özel belge(Kart) ise, Devletin yönetim sistemindeki değişiklik nedeniyle düzenlenip, dağıtılamamıştı.
Ancak bunun yerine halen, kredi kartı ve kimlik kartı ile bu hizmetin alınabildiğini öğrendiğimde, bana sevinmek düşmüştür. Sözü edilen kartın, gelecekte ülkemizin tümünü kapsayarak, her yerde her türlü kamu aracından yararlanmanın mümkün olacağını, il ve ilçelerin tamamında kullanılacağını, şimdiden kesin gözüyle bakıyorum. Girizgâhı bu noktada bitirelim ve ana temaya geçelim.
Sözü edilen kart düşüncesinden yola çıkarak, bazı büyük şehirlerde; 1952 yılı itibariyle faaliyetlerini sürdürmeye başlayan, 2017 yılında adı: Et ve Süt Kurumu olan, İktisadi Devlet Kuruluşundan, ürün almak için; Kışın yağmurunda yaşında, Yazın bunaltıcı sıcağında, uzun kuyruk oluşturan yurttaşı, ayaküstü saatlerce sıra gelmesini beklediğini ekranda görmek, inanılmaz sıkıntılıydı. Ekranda, çekilen ayaküstü yorgunluğu izlerken, üzülüyor kendimi o kuyrukta hissediyordum.
500 gr. Kıyma, 1 Lt süt için saatlerce kuyrukta beklemek, büyük ve ciddi ıstıraptı. Ekranda seyretmenin, soruna çözüm getirmeyeceğinden, düşünmeye başladım! Bir süre sonra aklıma teknolojiden yararlanma kolaylığı geldi. Çözüm için, bir cihaz üretilmesi halinde problemin çözülebileceği, saatlerce kuyrukta dikilmenin sona ereceği inancım, tam anlamı ile pekişti.
Önce: Nasıl ve hangi yöntemin, kuyrukta bekleme problemini sona erdireceği ve isabet kaydedeceği ile probleme çare olabileceği üzerine tam anlamı ile yoğunlaştım. Sonunda: Randevu sistemi, güçlü bir olasılık olarak ortaya çıkmıştı! Bu düşüncemi ilgili bakanlığa duyurmak için, köşemde yayımlaya karar verdim.
Düşündüğüm cihaz, bankalarda kullanılan bankamatiklerin bir sürümüydü. Bilindiği ve görüldüğü üzere, bu tür cihazların değişik alanlarda kullanılıyor olması ve tümünden çeşitli amaçlar için hizmet alınması, sorunun çözümlenmesinde de, biçilmiş kaftan gibi görünüyordu. "Niye olmasın, pek âlâ olabilir" diye bir karara vardım. Çünkü Et ve Süt Kurumu teknolojiyi, kuracağı randevu sisteminde kullanacaktı. İlgili mühendislerin cihaza yükleyecekleri programda; ürün çeşitlilikleri, fiyatları, ürünün hangi şubeden alınabileceği ile: Tarih/Gün ve saati belirtilmiş sıra numarası vermesi ile kuyrukta beklemekte kaybedilen zamanın, kurtarılabileceği inancım yerli yerine oturdu. Mükemmel bir koordinasyon ve organizasyon sonucu yurttaşa: Sadece fişte belirtilen zaman geldiğinde, satış şubesine gidip istediği ürünü almak kalacaktı.
Bu sistemle ilgili cihaz, (Promatik) hem şubelerde, hem şehrin kapalı mekânları: -AVM ve buna benzer yerler ile uygun bulunan ayrıca bu iş için düzenlenen kapalı zeminlere konulabilir- Bu gibi yerlere konulması halinde hizmetin; düzgün, düzenli, dingin bir bedenle(Yaşlı yurttaş kastedilmiştir) süreceği, genel kabul göreceği ve benimseneceği muhakkaktır.
Et ve Süt Kurumu hizmetlerinden yararlanmak isteyen tüketici yurttaşın; yürüyüş mesafesinde ve kendine en yakın yerden, zaman mefhumunu dikkate almadan, cihazdan bir sıra numarası edinmesi, edindiği fişte belirtilen tarih ve saatte de giderek, beklemeden ihtiyaçlarını alabileceği ve kısa süre sonunda evine dönebileceği, sanırım kamuoyu tarafından olumlu karşılanacaktır. Önemli olan, önerinin dikkate alınması, incelenip, değerlendirilmesi, bu yolla veya daha mükemmel buluşlarla yurttaşa yüksek nitelikli hizmet sunulması önem arz eder. Çünkü her şey insan içindir! "PROMATİK" adı, yararlanılacağını düşündüğüm cihazın tamlaması için, tarafımdan düzenlenmiştir.
PRO:(Protein'in kısaltılmış yazılışı)
MATİK:(Otomatikten türetilmiştir)